A-  A+
Ik wil direct naar Onze diensten
Ik wil persoonlijk advies Maak een afspraak
Ik wil gericht zoeken Zoeken
Ik wil contact opnemen Contact

Zorg bij u thuis

thuiszorg Achterhoek

Breng je administratie op orde

Veel mensen vinden het doen van hun administratie geen leuke klus. Vaak ziet de administratie er dan ook onoverzichtelijk en chaotisch uit. Je kunt met wat kleine ingrepen je administratie zodanig aanpakken, dat je er voor de rest van je leven gemak van hebt. Je moet er in het begin even wat meer tijd voor uittrekken. Als je het daarna wekelijks bijhoudt, ben je iedere week binnen een kwartier klaar.

Kies een geschikte plek

Kies allereerst een plek in je huis waar je alle administratie bij elkaar kunt houden. Het kan een lade in een kast zijn, of op een plank in een kast. Prettig is het als je een bureau over hebt. Misschien kun je een bureau op een verloren hoek op zolder zetten? Heb je geen bureau? Het maakt niet uit, je kunt je administratie ook gewoon aan de eettafel doen.

Orde brengen in de chaos

Als je een plek gevonden hebt waar je nu altijd je administratie zult bijhouden, kun je beginnen met opruimen.

Maak allereerst drie stapels van alle papieren en enveloppen:

  • Troep (reclame en dergelijke)
  • Interessant (informatie waar je nog wat mee wilt doen)
  • Belangrijk (prioriteit: post en informatie die uitgezocht moeten worden)


De eerste stapel kan direct op de stapel oud papier. De tweede stapel is later aan de beurt. De stapel met belangrijke post en informatie kun je het beste het eerst doornemen.

Tip:  wil je de eerste stap (troep) sterk verminderen? Bestel een Nee Nee sticker!

Ordner

Koop een grote ordner met tabbladen. Je mag ook meerdere ordners kopen, zolang je zaken maar logisch bij elkaar houdt. Achter de tabbladen kun je de papieren die belangrijk voor je zijn netjes op datum opbergen. Natuurlijk kost dat de eerste keer veel tijd. Maar later heb je hier enorm profijt van. Dan heb je je administratie wekelijks zo voor elkaar.

Onderscheid je papieren in ieder geval in:

  • Persoonlijke papieren (kopie rijbewijs, diploma's, getuigschriften en dergelijke)
  • Notariële papieren (trouwakte, samenlevingscontract en dergelijke)
  • Verzekeringen
  • Hypotheek en leningen
  • Autopapieren
  • Garantiebewijzen


Waarschijnlijk heb je ook ordners voor bankafschriften. Zet deze er ook bij. Dan heb je alles binnen handbereik. Nu heb je de administratie op orde. Je kunt nu drie mandjes gebruiken voor: ingekomen post, interessante zaken en te betalen rekeningen. Je hoeft geen mandje te maken voor troep. Dat gooi je vanaf vandaag immers meteen bij het oud papier. Iedere week neem je een vaste tijd om je administratie door te nemen. Als je jezelf hieraan houdt, ben je niet meer dan tien tot vijftien minuten aan je administratie per week kwijt. Bovendien hou je zo goed het overzicht.

Bekijk ook eens deze aflevering van Kijk op Geld

Heb je behoefte aan meer informatie, hulpmiddelen of online contact met een budgetcoach? Kijk eens bij onze online budgetcoach