A-  A+
Ik wil direct naar Onze diensten
Ik wil persoonlijk advies Maak een afspraak
Ik wil gericht zoeken Zoeken
Ik wil contact opnemen Contact

Zorg voor jong en oud dichtbij en vertrouwd

Sensire

Hoe zorginnovaties ons zelfstandiger maken

25-11-2015
Afbeelding: Marlies_Schippers_800x600

Interview met Marlies Schipper, wijkverpleegkundige in Zutphen

Gezondheidsapps, bewegingssensoren, een spreekuur via de iPad… Je ziet steeds vaker nieuws over zorginnovaties voorbijkomen. Maar hoe groot is de rol van e-health en andere nieuwe oplossingen nu eigenlijk in de praktijk? En wat betekent dat voor (wijk)verpleegkundigen en hun klanten? We vroegen het Marlies Schipper, wijkverpleegkundige in Zutphen en lid van Sensires werkgroep zorg op afstand.

Welke innovatie gebruik jij het meest?
‘Dat is zonder twijfel beeldbellen. Met al onze klanten beeldbellen we één of twee keer per week om te vragen hoe het gaat. Bij mensen met diabetes nemen we dan bijvoorbeeld de voeding door. Voor sommige klanten regel ik ook dat ze vaker kunnen beeldbellen met iemand van ons medisch service center. Een klant moet bijvoorbeeld dagelijks één of twee tabletjes bloedstollingsremmer nemen. Voorheen nam hij soms de verkeerde dosis en hij vergat zijn medicijn wel eens. Nu kan hij tussen 17.00 en 18.00 uur beeldbellen en dan laat hij zien hoeveel tabletten hij neemt. Hij hoeft dus niet meer op ons te wachten en heeft meer vrijheid.’                    

Je bent lid van de werkgroep zorg op afstand. Wat houdt dat precies in?
‘Twee jaar geleden hoorde ik van het bestaan van die werkgroep. Daar wil ik ook bij, dacht ik meteen. De werkgroep bestaat uit zes mensen van verschillende Sensireteams. We communiceren vooral per e-mail over nieuwe zorgoplossingen. Vanuit de afdeling zorg op afstand krijgen we regelmatig nieuwe snufjes aangeboden met de vraag of we daar iets mee kunnen. Soms leidt dat tot een pilotproject.’

Zoals?
‘Een tijd geleden heb ik met nieuwe bewegingssensoren geprobeerd meer inzicht te krijgen in de activiteiten van een dementerende klant. We kwamen erachter dat deze mevrouw elke nacht op ongeveer hetzelfde tijdstip opstond en dan moeite had om het toilet te vinden. Daarom hebben we een extra nachtzorgmoment toegevoegd. Nu heeft ze geen last meer van incontinentie, waardoor bijvoorbeeld de kans op smetplekken afneemt. Ook gaat ze niet meer aan de wandel en is ze minder moe. Haar dochter – die aan de andere kant van het land woont – slaapt hierdoor ook veel beter.’

Zijn innovatieve oplossingen altijd digitale oplossingen?
‘Nee hoor. Laatst las ik over de mogelijkheid om een grote sticker met de foto van iemands vroegere huisdeur te maken, en die op een verzorgingshuisdeur te plakken. Voor veel ouderen is het een probleem dat de deuren in een woonzorglocatie vaak erg op elkaar lijken. Ik heb dit idee doorgestuurd naar de werkgroep. De afdeling zorg op afstand onderzoekt nu wat er mogelijk is.’

Wat vind je zo leuk aan zorginnovatie?
‘Het past heel goed bij me. Ook privé vind ik het erg leuk om nieuwe snufjes te gebruiken. Mijn vriend en ik hebben een energieneutraal huis. Met apps houden we onze zonnepanelen en het verbruik van de wasmachine in de gaten. Het is een soort spel, maar het leven wordt er ook echt prettiger en makkelijker van. In de zorg verbind ik mijn liefde voor nieuwe oplossingen met de wens om het beste te doen voor mijn klanten. Innovaties maken mensen zelfstandiger en ze kunnen er vaak langer door thuis blijven wonen. Het is heel mooi om daaraan een bijdrage te mogen leveren!’