A-  A+
Ik wil direct naar Onze diensten
Ik wil persoonlijk advies Maak een afspraak
Ik wil gericht zoeken Zoeken
Ik wil contact opnemen Contact

Zorg voor jong en oud dichtbij en vertrouwd

Sensire

Meer duidelijkheid voor bewoners Het Weerdje

24-02-2017
Afbeelding: Doetinchem-tweerdje-wonenmetzorg2

De bewoners van de Doetinchemse woonzorglocatie Sensire Het Weerdje hebben meer duidelijkheid gekregen over de toekomst van hun woning. Tijdens een bijeenkomst met bewoners en familieleden bleek dat plannen om Het Weerdje te renoveren niet haalbaar zijn. Woningcorporatie Habion onderzoekt de komende maanden de nieuwbouwmogelijkheden op dezelfde plek. Bewoners willen daar graag blijven wonen: ‘Het is een mooie plek in het groen, prachtig gelegen ten opzichte van het centrum.’

Het Weerdje kampt al langere tijd met leegstand. In 2016 hebben bewoners, familieleden en woningcorporatie Habion zich samen gebogen over de toekomst van het gebouw. Daaruit kwamen veel ideeën naar voren, bijvoorbeeld voor grotere woningen, meer activiteiten en een betere uitstraling aan de buitenkant. Bij de doorberekening van Habion bleek dat het financieel niet haalbaar is om de bewonerswensen in het huidige gebouw een plek te geven. Daarom onderzoeken Habion en Sensire het komende halfjaar de mogelijkheden voor nieuwbouw op dezelfde plek.

Mooie plek
Ongeveer 100 aanwezigen werden tijdens een bijeenkomst op 22 februari 2017 ingelicht over de stand van zaken. De meeste van hen waren familieleden en bewoners van Het Weerdje en de nabijgelegen woningen in Weerdjeshof. Zij kregen de ruimte om te reageren en vragen te stellen. Habion benadrukte dat bewoners en familieleden bij het proces betrokken blijven: hun wensen vormen steeds het uitgangspunt.

Duidelijk werd dat veel mensen behoefte hebben aan een zorgwoning op de plek van Het Weerdje. Ben Straatsma, voorzitter van de bewonersraad: ‘Het is een mooie plek in het groen, prachtig gelegen ten opzichte van het centrum. Als hier nieuwbouw komt, zullen mensen achteraf zeggen: goed dat hiervoor is gekozen.’ Een dochter van een bewoonster van Het Weerdje: ‘Mijn moeder blijft graag wonen bij de mensen die ze kent. Zij eten altijd samen en hebben het heel gezellig.’

Zorgvuldig communiceren
Dat renovatie van Het Weerdje volgens Habion niet haalbaar is, betekent dat de bewoners in de toekomst misschien moeten verhuizen. Zij willen graag zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn. Een bewoonster: ‘Ik zit veel in mijn stoel en dan ga je piekeren. Die onzekerheid is vervelend.’ Dat beseft ook Frederik Lindenhovius, manager wonen met zorg bij Sensire. ‘Zodra er meer bekend is brengen we iedereen direct op de hoogte. Bewoners horen minimaal vier maanden van tevoren indien ze moeten verhuizen. Tot die tijd blijven zorg en voorzieningen, zoals het restaurant, in stand. Op deze manier zorgen we ervoor dat het fijn wonen blijft op het Weerdje.’

Sensire neemt bewoners bij een eventuele verhuizing  verder desgewenst alle praktische zaken uit handen, zegt Lindenhovius. ‘We denken mee over een geschikte woning en zorgen bijvoorbeeld dat het schilderijtje op precies dezelfde plek terug komt te hangen. Juist die details zijn voor veel mensen belangrijk.’ Bewoners en hun familie kunnen er ook voor kiezen om zelf de verhuizing te regelen. In dat geval ontvangen ze een onkostenvergoeding. Lindenhovius: ‘Dat mensen misschien moeten verhuizen kunnen we niet veranderen. Wel kunnen we er alles aan doen om zorgvuldig te communiceren en mensen zo goed mogelijk te helpen.’

Grote betrokkenheid
Lindenhovius is in elk geval blij met de grote betrokkenheid die bewoners en familieleden de afgelopen tijd hebben getoond. ‘Toen duidelijk werd dat er iets moest gebeuren, is er veel enthousiasme naar boven gekomen. Onder bewoners, familieleden, ondernemers en mensen uit de buurt is veel positieve energie en veel draagvlak. Daar willen we graag met de nieuwbouw op voortbouwen.’
 

Habion heeft een persbericht verstuurd, klik hier voor het bericht.