A-  A+
Ik wil direct naar Onze diensten
Ik wil persoonlijk advies Maak een afspraak
Ik wil gericht zoeken Zoeken
Ik wil contact opnemen Contact

Zorg voor jong en oud dichtbij en vertrouwd

Sensire

Ontwikkelingen thuishulp Sensire

29-10-2012

Op dit moment zijn er veel ontwikkelingen rond thuishulp. De maatschappij wil steeds minder betalen voor huishoudelijke hulp; de gemeenten moeten drastisch bezuinigen en door extra herindicaties verandert de vraag van gemeenten. Sensire is op zoek gegaan naar alternatieven.

In 2009 werd Sensire door de overheid verplicht om alfahulpen in dienst te nemen. Alfahulpen werden thuishulpen en kwamen voor bepaalde tijd bij Sensire in dienst. Zij kregen daar een contract dat was afgestemd op de periode van de overeenkomst met de gemeenten. De overeenkomsten die de gemeenten met Sensire hebben, zijn inmiddels twee keer verlengd en lopen tot 1 januari 2014. Uitzonderingen daarop zijn Montferland, Oude IJsselstreek en Lochem. In Montferland wordt de overeenkomst beëindigd per 1 januari 2013, Oude IJsselstreek heeft  de overeenkomst voor het onderdeel huishoudelijke verzorging 1 (HV1) met ingang van 1 januari 2013 opgezegd en de overeenkomst met Lochem loopt in elk geval tot maart 2013.

Een arbeidscontract voor bepaalde tijd mag maximaal twee keer worden verlengd. Voor een groot aantal thuishulpen is het nu, na twee contracten, zover dat deze omgezet zou moeten worden naar een vast dienstverband. Sensire kan haar medewerkers geen vast dienstverband geven omdat op het moment dat de overeenkomsten met gemeenten aflopen niet bekend is hoe de toekomst eruit ziet. Dat heeft een aantal oorzaken:

  • gemeenten doen extra herindicaties waardoor veel mensen die eerst begeleiding bij het huishouden kregen nu een indicatie krijgen voor sec huishoudelijke verzorging. Daardoor is er een veranderende inzet van medewerkers nodig;
  • door de extra herindicaties krijgen veel klanten minder uren, waardoor er minder werk is voor medewerkers;
  • het is nu nog niet bekend met welke gemeenten in de toekomst de overeenkomst wordt voortgezet en op welke wijze;
  • een aantal gemeenten verwijst steeds meer naar haar eigen alfabureau, waardoor het aantal klanten voor Sensire afneemt.

Om de continuïteit van de huishoudelijke verzorging ook in de toekomst zoveel mogelijk te waarborgen, heeft Sensire naar alternatieven gezocht. Klanten of medewerkers die dat willen, kunnen naast de vertrouwde thuishulp ook gebruik maken van alfahulp of als alfahulp gaan werken. Daarvoor is een alfabureau ingericht “Alfasens”. Het alfabureau is niet van Sensire, maar wordt opgericht met medewerkers van Sensire. Keuzevrijheid voor de klant én medewerker staan voorop bij Alfasens.