A-  A+
Ik wil direct naar Onze diensten
Ik wil persoonlijk advies Maak een afspraak
Ik wil gericht zoeken Zoeken
Ik wil contact opnemen Contact

Beeldzorg met een iPad

Beeldzorg

Beeldzorg

Klanten van Sensire met een Wlz-indicatie kunnen naast thuiszorg via beeldzorg ondersteund worden door hun wijkteam of door de verpleegkundigen in het service center van Sensire. Als u beeldzorg ontvangt kunt u zo op elk gewenst moment beeldcontact maken met een verpleegkundige. De regie ligt bij u.

Waarom zou u voor beeldzorg kiezen?
Voor uw veiligheid, om zelf de regie over uw dag te hebben en voor ondersteuning van uw mantelzorger.

Veiligheid omdat u 24 uur per dag, 7 dagen in de week een verpleegkundige kunt raadplegen terwijl u elkaar ziet. Gebleken is dat elkaar zien veel toevoegt aan het contact. Een verpleegkundige kan u zo beter van een afstand ondersteunen. 

U heeft de regie, want u bepaalt wanneer u ondersteuning wilt. Bepaalde handelingen waarvoor u  moet wachten tot dat er iemand bij u langs komt, kunt u nu door de verpleegkundigen in het service center met de iPad regelen. Bijvoorbeeld als u uw medicatie moet innemen terwijl er een verpleegkundige meekijkt. Om uw stoma te laten controleren. Of als u regelmatig insuline moet spuiten maar het zelf niet meer zo goed kan zien. Via de iPad kijken wij dan met u mee. Een klant die al beeldzorg ontvangt en vier keer per dag zelf spuit, vertelde dat hij ‘zijn dag weer terug heeft’. Hij bepaalt nu immers zelf wanneer hij spuit én dus eet.

Als uw mantelzorger onzeker is bij een bepaalde handeling - uw oog druppelen bijvoorbeeld -  dan kijken wij via de iPad toch even mee? Als u naar een gesprek gaat en u wilt dat uw zoon of dochter erbij is, is dat vaak een heel geregel. Neem dan de iPad mee en zij kunnen op afstand er toch bij zijn.

Maar u kunt naast beeldzorg ontvangen met de iPad, deze ook gebruiken om te beeldbellen met familie of vrienden. En op uw iPad staat ‘Achterhoek Connect’. Voor leuke informatie uit uw buurt,  om gemaksdiensten te bestellen of spelletjes te spelen. Klik voor meer informatie op Achterhoek Connect

De verwachting is dat steeds meer professionals in de zorg, beeldzorg gaan inzetten. Bijvoorbeeld uw huisarts, specialist of de polikliniek. In de nabije toekomst zullen wij u via de iPad kunnen begeleiden als u bepaalde aandoening heeft, zoals COPD of hartfalen.

Eigenlijk heeft u alle mensen die u kunnen ondersteunen – professionals, familie, vrienden, mensen uit uw buurt -  en waardoor u prettig en veilig zelfstandig thuis kunt wonen, met één middel onder handbereik met beeldzorg.

We zetten de pluspunten van beeldzorg voor u nog eens op een rij:

  • U krijgt een lichte, platte computer, nog kleiner dan een tijdschrift (tablet, wij hebben voor een iPad gekozen), waarmee u door het scherm aan te raken snel kunt beeldbellen of informatie en spelletjes kunt vinden. U kunt hem overal in uw huis en tuin gebruiken, zonder snoer. Heel gemakkelijk. U hoeft niet aan een computer gewend te zijn om het te kunnen gebruiken.
  • U hoeft dus geen computer te hebben of een pakket aan te schaffen. 
  • Uw wijkverpleegkundige leert u om te gaan met de iPad.
  • Uw wijkverpleegkundige blijft gewoon de u vertrouwde ondersteuning verlenen en daarnaast kunt u wanneer u dat schikt op elk moment een verpleegkundige zien. Zonder dat er iemand bij u over de vloer komt, de regie ligt bij u!
  • U kunt met uw verpleegkundigen uit uw eigen wijk beeldbellen om de dag goed op te starten of af te sluiten.
  • Uw wijkverpleegkundige kan via het beeldscherm haar collega’s vragen om advies als ze bij u thuis is, zo kunnen wij u nog beter ondersteunen en blijft u ‘vertrouwde gezichten’ zien.
  • Een gezellig praatje terwijl u elkaar ziet? Ook dat kan, met uw (klein)kinderen, vrienden of zomaar iemand uit uw buurt.
  • U en uw mantelzorger kunnen er op gerust zijn dat u veilig bent in uw huis. Ook ’s nachts.
  • Uw mantelzorger kan bij uw ondersteuning via het beeldscherm vragen of een verpleegkundige even kan meekijken. Dan weet u zeker dat het goed gaat.


Ervaringsverhalen
Een aantal ervaringsverhalen over beeldzorg:
“Toen zo’n tien, vijftien jaar geleden al die snelle computers hun intrede deden, dacht ik: ach, ik ga me hier maar niet meer in verdiepen. Het dient mijn tijd wel uit. Mijn man moest er ook niet veel van hebben. Maar sinds twee maanden zijn we officieel ‘om’. We hebben een iPad!”

“We ontvangen samen al thuiszorg van Sensire. Mijn man heeft al twee keer een tia gehad en ikzelf heb last van mijn hart. Ik denk vaak dat hij weer een tia heeft en schrik daar dan zo van. Dat is dus niet zo goed voor mijn hart. Dan bel ik onze wijkzuster en vraag haar voor de zekerheid even langs te komen. Maar ja, ze kan niet altijd. En toen kwam ze met het idee om met een iPad beeldzorg in te zetten. Zij regelde dat wij een iPad in bruikleen kregen en nu kan ik als ik twijfel of het wel goed gaat met mijn man haar beeldbellen en kan ze meteen mijn man zien en controleren. En als zij er niet is, bel ik met de service centrale. Die zijn er altijd. Echt, dat is zo een geruststelling.“

“Dat beeldbellen met een iPad is ontzettend eenvoudig. Je raakt met je vinger een plaatje aan en hup, daar verschijnt Astrid, onze wijkverpleegkundige, in beeld. Zo kan ik haar zien en zij dus mijn man en mij. De eerste keer dat ik met Astrid ging beeldbellen was trouwens wel even schrikken. Je ziet namelijk eerst jezelf in beeld. En tja, ik kijk niet meer zo vaak in de spiegel. Die middag ben ik meteen naar de kapper gegaan en de volgende dag heb ik mijn gezicht mooi opgemaakt. Ik wil natuurlijk niet voor gek staan voor zo’n iPad! Astrid, met wie ik die ochtend weer even ging beeldbellen, riep meteen: “Wat ziet u er goed uit!”

“Jesse, mijn kleinzoon van twaalf, vindt het prachtig dat we een iPad hebben. Hij is zelfs een beetje jaloers. Want ja, een iPad is natuurlijk niet speciaal voor oude mensen, ook de jeugd loopt ermee rond. “Opa en oma zijn hip!” roept hij nu steeds. Wij beeldbellen trouwens ook regelmatig, want dat kan gewoon met de laptop van Jesse. Ik loop door het hele huis met dat ding. Als Jesse aan het eind van het gesprek zegt: “Groeten aan opa!”, dan zeg ik: “Doe hem zelf maar de groeten!” en duw mijn man de iPad onder zijn neus.”

“Ik moet zeggen: er gaat een wereld voor ons open. Mijn man vindt het apparaat nu toch ook wel interessant. De buurman, die veel verstand heeft van computers, heeft hem het een en ander uitgelegd en nu doet mijn man alsof hij er álles van weet.”

Neem direct contact met ons op