Cliënten­raden ook aan zet voor de ouderen­zorg van morgen
Cliënten­raden ook aan zet voor de ouderen­zorg van morgen

Cliënten­raden ook aan zet voor de ouderen­zorg van morgen

01 augustus 2024

De Cliëntenraad had medio juni een bijeenkomst met het thema “Ouderenzorg van morgen”. Op de themabijeenkomst bespraken de leden hoe we samen kunnen zorgen voor goede zorg voor kwetsbare ouderen in de toekomst, ondanks toenemende schaarste in de zorgsector.

Marie-Antoinette Bäckes van LOC Waardevolle zorg (landelijke organisatie cliëntenraden) was aanwezig. Zij lichtte de petitie “Kabinet, geef nu rust en ruimte voor de ouderenzorg van morgen” en het advies toe. Het doel van de petitie is om samen te werken aan welzijn en zorg, zodat klanten, bewoners, revalidanten en naasten daar beter van worden. Daarvoor is een bijdrage nodig van vele partijen; gemeenten, welzijnsorganisaties, zorgorganisaties maar ook cliëntenraden. Onze bestuurder Margje Mahler was aanwezig en legde uit waarom Sensire de petitie heeft ondertekend: Sensire kiest voor autonomie van professionals en eigen regie van de klanten, waarbij de organisatie ondersteunt. Zij nodigde de cliëntenraad uit om klein te beginnen en aan te geven waar Sensire bij kan ondersteunen.

In interactieve groepen bespraken de leden hun wensen, eigen bijdragen en benodigde ondersteuning voor toekomstbestendige zorg en welzijn. Belangrijke punten waren zelfstandigheid behouden, meer contact in de buurt, successen delen en de ondersteunende rol van raden. We gaan de komende tijd gebruiken om dit verder te bespreken en van elkaar te leren.

Marie-Antoinette schreef een inspirerend blog over de bijeenkomst. Deze is hieronder te lezen. 

Gedreven cliëntenraadsleden

Margje Mahler, bestuurder bij Sensire vertelt tijdens de bijeenkomst op 11 juni dat de zorgorganisatie het advies van harte heeft onderschreven vanuit hun eigen motto: ‘Leven zoals u wilt’. Ik zie tijdens deze bijeenkomst gedreven cliëntenraadsleden, die warm worden van het idee dat ieder mens die zorg nodig heeft onderdeel blijft uitmaken van de samenleving. Mensen wonen al in gemeenschappen. Thuis in de eigen buurt of wijk, in vormen van gezamenlijk wonen of in een verpleeghuis.

Mensen wonen al in gemeenschappen"

In de afgelopen jaren hebben zorgorganisaties veel te veel de verantwoordelijkheid voor zorg en hulp naar zich toe getrokken. Ook Sensire. Hoe kun je als bestuurder, als leidinggevende, als medewerkers, maar ook jezelf als mens dwingen een veel meer ondersteunende rol te pakken? Oog te hebben voor mensen met goede ideeën, die zich willen inzetten voor leefgemeenschappen. Door hen te stimuleren en te steunen.

Cliëntenraden die elkaar helpen

Er blijken volop ideeën te zijn bij de vertegenwoordigers van de lokale raden en centrale cliëntenraad. Met ook het besef dat iets groots tot stand komt door klein te beginnen. Dat het belangrijk is om als cliëntenraad motiverend te zijn. Natuurlijk is het een uitdaging om ervoor te zorgen dat er in de toekomst genoeg zorgmedewerkers zijn. Maar het is toch veel meer aansprekend om uit te gaan van mogelijkheden? Door te streven naar ‘naoberschap’ waar de zorg bij aansluit? Mogelijk hoeft dan ook minder een appel te worden gedaan op professionele zorg. Niet als bezuinigingsmaatregel, maar door het samenleven meer vorm te geven op manieren die aansluiten bij hoe mensen met elkaar willen (blijven) leven. Mensen kunnen dan langer zelfstandig, met behoud van betekenisvolle relaties, gezond en gelukkig leven. Tijdens de bijeenkomst daagde het besef dat cliëntenraden elkaar kunnen helpen door goede initiatieven uit de praktijk met elkaar te delen. En te zorgen dat hier bekendheid aan gegeven wordt.

Andere insteek overleg cliëntenraad en bestuurder

De eerste impuls van de raadsleden is om naar bestuurder Margje te kijken: wat gaat Sensire hieraan doen? Waarop Margje zegt: ‘Zet de stappen maar en geef aan wat jullie nodig hebben, zodat ik kan helpen.’

Ik realiseerde mij ineens dat de agenda voor het overleg van de cliëntenraden met de vertegenwoordigers van Sensire er zomaar morgen anders uit zou kunnen zien. Eerst rust en ruimte om als cliëntenraad te kunnen vertellen welke verhalen zij horen van cliënten en hun naasten. Welke stappen zij willen nemen en waarbij Sensire bij kan helpen. Om daarna verder te gaan met de voorstellen die Sensire voorlegt aan de cliëntenraad voor advies of instemming. Mooi!

Heeft u vragen? Of wilt u uw mening geven? U kunt hieronder openbaar reageren. Voor persoonlijke vragen kunt u een e-mail sturen aan info@sensire.nl.