Leren en verbeteren
Leren en verbeteren

Leren en verbeteren

Kwaliteit van zorg staat voor Sensire in het licht van en draait om positieve gezondheid. Het kwaliteitsbeleid van Sensire sluit aan bij dit gedachtegoed. In ons kwaliteitsmanagement- systeem is het meten, evalueren en verbeteren een continu proces. Hiervoor gebruiken we de uitkomsten vanuit diverse signalen, zoals indicatoren, klanttevredenheid, incidenten, interne en externe audits etc. Binnen Sensire en Wonen met Zorg heerst een cultuur waarin het zoeken naar kleine en grote verbetermogelijkheden vanzelfsprekend is.

Kwaliteitsgesprekken

Elk kwartaal vinden er clustergesprekken plaats. De gemeten kwaliteitsgegevens worden per cluster verzameld en geïnterpreteerd in een dialoog tussen regieverpleegkundige ouderenzorg, de coördinerend verpleegkundigen en de klantlijndirectie. De dialoog heeft als doel om een gezamenlijk oordeel te vormen over de kwaliteit van zorg in het cluster en acties die nodig zijn. In de terugkerende gesprekken worden eerder afgesproken acties geëvalueerd en aan de hand van de huidige gegevens nieuwe acties opgesteld. Dit is ook onderdeel van de kwartaalrapportage kwaliteit.

Intern visiteren

Sensire heeft de visie dat leren en verbeteren van ‘binnenuit’ moet gebeuren, door het zorgdomein zelf. In 2023 is daarom een intern visitatiesysteem opgezet binnen Wonen met zorg, met als doel het onderlinge leren tussen de teams te vergroten. Het intern visiteren verloopt niet volgens een standaard afvinklijst dat doorlopen moet worden. Er is juist gekozen voor een open gesprek tussen verschillende teams om op deze manier van elkaar te kunnen leren. Eind 2023 is het interne visitatiesysteem geïmplementeerd binnen Wonen met zorg en zijn de eerste (positieve) ervaringen opgedaan. In 2024 wordt het interne visitatiesysteem doorontwikkeld. 

Lerende netwerken

In de Achterhoek (inclusief regio Zutphen-Lochem) wordt leren en ontwikkelen breed ondersteund door de groep bestuurders, die met elkaar versnelling willen aanbrengen op het gebied van arbeidsmarkt, samenwerken, opleiden en ontwikkelen. Vanuit dit gremium zijn ook de Wlz transitiemiddelen voor de VVT besteed aan thema’s zoals opleiden van GZ-psychologen in een duurzame samenwerking, en duurzame beschikbaarheid van medische zorg. Belangrijk uitgangspunt in de ontwikkeling van leren & ontwikkelen is om de driehoek praktijk, onderwijs en onderzoek meer te integreren. Door de samenwerking tussen onderwijs en praktijk te intensiveren, dragen we bij aan dit uitgangspunt.

Moreel Beraad

Ethiek heeft een structurele plek binnen Sensire vanuit haar visie op Kwaliteit en Veiligheid. Een van de vormen van ethiekondersteuning is Moreel Beraad (MB). Het doel van MB is om de waarden van de verschillende betrokkenen in een specifieke casus te onderzoeken via een gestructureerde methode. In de jaarrapportage die de moreel beraad gespreksleiders over 2023 hebben geschreven, wordt een korte weergave gegeven van de ontwikkelingen rondom de groep MB-gespreksleiders, de hoeveelheid gehouden beraden en van de veel voorkomende thema’s die terug zijn gekomen in de beraden.

In 2023 waren er 7 MB-gespreksleiders in dienst om de MB te mogen leiden. Daarnaast is er een zorgethica in dienst; ook zij mag MB leiden. Zij houden elkaar scherp middels intervisie. Eind 2023 is één van de collega’s met pensioen gegaan en ook heeft een andere collega aangegeven geen moreel beraden meer te willen/kunnen gaan leiden. Inmiddels zijn er 3 nieuwe collega’s gestart met een nieuwe opleiding in samenwerking met een collega VVT-organisatie uit de regio. Een mooie samenwerking! Daarmee heeft Sensire in 2024 weer 10 collega’s die een MB mogen leiden en is er voldoende capaciteit voor de grote vraag die er is.

In 2023 zijn er in totaal 31 MB gehouden. De meeste MB zijn gehouden binnen Wonen met Zorg

(WmZ), maar liefst 18. Bij Zorg Thuis (ZT) vonden er 10 MB plaats. Daarnaast is er 1 MB gehouden binnen de medische vakgroep en is er 2 keer een MB gegeven aan externe samenwerkende partijen.

Uiteraard is het goed om met elkaar niet alleen per casus te leren tijdens- en van een MB, maar ook analyse uit te voeren op de veelvoorkomende thema’s en de oogst die opgehaald wordt uit de beraden. Opvallend is dat het thema grenzen van zowel klant/bewoner/familie als jezelf als professional en afstand/nabijheid/professionele betrokkenheid vaak terug is gekomen bij de beraden. Dit thema wordt nu organisatiebreed geagendeerd.

Gezien het belang dat Sensire hecht aan Ethiek en de toenemende dilemma’s en uitdagingen die we zien in het (werken in) de zorg, zijn we voornemens om in 2024 een commissie Ethiek in te richten.

Bevoegd en bekwaam

Bevoegd en Bekwaam (B&B) voor collega’s wordt gefaciliteerd en geborgd in het Sensire Leerplein. Het Sensire Leerplein biedt iedere collega overzicht in wat er van hem of haar verwacht wordt op het gebied van Bevoegd & Bekwaam of overige scholingen. Op de startpagina zijn daarvoor 2 tegels zichtbaar, namelijk het ‘bekwaamheidspaspoort’ en de ‘verplichte scholingen’. De verplichte bekwaamheden zijn afgestemd op de behoeften van klanten en bewoners. Uiteraard is het Leerplein niet alleen voor verplichte activiteiten en dus ook niet alleen voor zorgprofessionals, maar voor alle collega’s. Er is ook allerlei materiaal te vinden om je persoonlijk te ontwikkelen, in zowel vakinhoud als ook andere zaken.

Het gebruik van dit Leerplein is afgelopen jaar geëvalueerd, waarbij een ruime meerderheid aangeeft tevreden te zijn over het systeem en het onderliggende beleid B&B. Echter is er ook een groep die hier minder enthousiast over is, bijvoorbeeld vanwege de toetsing door onafhankelijke collega’s op specifieke locaties. Sommige collega’s doen dit liever in hun eigen context door bekende collega’s. Omdat we waarde hechten aan de kwaliteit en objectiviteit van toetsing en een groot deel tevreden is, is ervoor gekozen om het huidige beleid niet aan te passen. Belangrijke uitgangspunten in dit beleid zijn:

  • Toetsing in praktijk staat centraal (d.m.v. toetscarrousel met onafhankelijke toetsers);
  • Collega heeft de regie over de voorbereiding van deze toetsing (waarmee de verplichte e-learning geen standaard meer is);
  • Collega toetst alleen dat wat in de praktijk ook voorkomt, dit is een dynamisch proces. Deze dynamiek kan goed vormgegeven worden in het Leerplein.

Op het Leerplein zijn duidelijke overzichten van de teams beschikbaar. Op deze manier zorgt Sensire ervoor dat er enkel deskundige collega’s zorg leveren aan bewoners en klanten en zij kunnen vertrouwen op goede zorg. De werkgroep die zich heeft beziggehouden met het doorontwikkelen van het beleid en proces blijft bestaan om, samen met afdeling Leren & Ontwikkelen, collega’s te blijven ondersteunen in vragen rondom het thema Bevoegd & Bekwaam. In 2024 zal verder gekeken worden hoe dit zich verhoudt tot de nieuwe organisatiestructuur.

Opleidingsjaarplan

Sensire wil van organisatie naar organiseren door als lerende organisatie medewerkers in staat te stellen een leven lang te leren en hun werkzaamheden aan te passen aan een voortdurend veranderende omgeving door scholing, ontwikkeling en initiatief te stimuleren. Dit komt tot uiting in de opleidingsjaarplannen per cluster/team. De opleidingsjaarplannen worden opgesteld voor en door professionals. De hierin opgenomen doelstellingen sluiten enerzijds aan bij de leer- en ontwikkelbehoefte binnen een cluster/team en anderzijds levert het cluster/team hiermee een bijdrage aan het realiseren van het jaarplan van de klantlijn, voortvloeiend uit de kaders en ambities van Sensire.

Er is een uniform format voor het opleidingsjaarplan, dat door elk cluster/team wordt gebruikt. Daarnaast ligt er de wens om, voorafgaand aan het opstellen van het opleidingsjaarplan, duidelijkheid te creëren over het beschikbare budget en de daarvoor geldende kaders en afspraken. Conform CAO wordt tenminste 2% van de totale inkomsten van Sensire besteed aan leer- en/of ontwikkelactiviteiten.

De afdeling Leren & Ontwikkelen ondersteunt, adviseert en gaat in dialoog met professionals over het opstellen, uitvoeren en coördineren van de opleidingsjaarplannen. Daarnaast zal deze afdeling de doelstellingen vanuit verschillende clusters/teams aan elkaar verbinden om hiermee de efficiëntie en de kwaliteit te waarborgen binnen Sensire.

Deze werkwijze resulteert in een eenduidig opleidingsjaarplan en een efficiënte organisatie en bekostiging daarvan. Het cluster/team zijn autonome professionals die zelf verantwoordelijk zijn voor dit toegekende clusterbudget en nemen eigen regie in het (mede) realiseren van het opleidingsjaarplan.

Kwaliteitsverbetertraject De Poorten in Zutphen

In 2022 waren er grote zorgen over de kwaliteit van zorg op De Poorten. Daarop is in het derde kwartaal van 2022 een kwaliteitsverbetertraject gestart, waarmee methodisch en op gestructureerde wijze gewerkt is om de kwaliteit- en veiligheidsrisico’s op korte termijn te verkleinen en vervolgens te werken naar het kwaliteitsniveau conform de standaard van Sensire. Er is daaropvolgend veel energie gestoken in het verbetertraject en dit begon in het eerste half jaar van 2023 zijn vruchten af te werpen. De stabiliserende maatregelen hebben de (verhoogde) risico’s kunnen afwenden en er was een stijgende lijn te zien in diverse kwaliteitsthema’s. In de zomer van 2023 is er een dusdanige verbetering gezien dat besloten is het interne verscherpte toezicht op te heffen en het kwaliteitsverbetertraject afgerond gaat worden. Dit betekent dat de clusters gaandeweg de tweede helft van 2023 weer meegegaan zijn in de reguliere kwaliteitscyclus binnen Sensire. Over deze kwaliteitsimpuls is ook met regelmaat contact geweest met de IGJ zodat zij proactief op de hoogte waren en zijn van onze waarnemingen en het verbetertraject.

Scholing probleemgedrag

Om de zorg voor kwetsbare ouderen zorg passend en toekomstbestendig te organiseren, zullen kwetsbare ouderen steeds langer thuis blijven wonen. De groep kwetsbare ouderen die intramuraal komen wonen, heeft steeds meer complexe en intensieve zorg en ondersteuning nodig. Om intramuraal passende zorg te kunnen blijven bieden voor complexe doelgroepen, worden andere competenties en handelingen gevraagd van (zorg)professionals. Bijvoorbeeld ten aanzien van het verzamelen en herkennen van de specifieke en individuele behoeften van de bewoner en het afstemmen van de zorg op deze behoeften, ook wel persoonsgerichte zorg. In 2023 zou er een scholing persoonsgerichte zorg gegeven worden, die tevens gericht is op probleemgedrag. Echter is het vanwege o.a. personele krapte niet gelukt om deze scholing daadwerkelijk te organiseren. Eind 2023 is de ambitie uitgesproken dat, ondanks deze problemen, teams de ruimte moeten hebben om zich te ontwikkelen op randvoorwaardelijke thema’s op het gebied van kwaliteit. Daarom wordt deze training in de eerste maanden van 2024 alsnog aangeboden aan alle zorgprofessionals.

Interne uitwisseling van kennis gespecialiseerde doelgroepen

Naast de reguliere PG- en somatische afdelingen zet Sensire zich ook in voor gespecialiseerde doelgroepen. Zo heeft Sensire twee woonzorglocaties specifiek ingericht voor mensen met parkinson en twee woonzorglocaties specifiek voor jonge mensen met dementie. Daarnaast heeft Sensire een woonzorglocatie voor mensen met dementie en zeer ernstig probleemgedrag (D-ZEP), de Boomgaard. Dit is een gespecialiseerde locatie waar mensen met dementie en probleemgedrag tijdelijk worden opgenomen. Op de Boomgaard wordt gericht geobserveerd en beschikken teamleden over specialistische kennis en vaardigheden om bewoners met deze problemen te begeleiden. De expertise van de Boomgaard zetten we ook breder in: reguliere PG-afdelingen kunnen, wanneer er een bewoner is die moeilijk verstaanbaar gedrag vertoont, een consultatie aanvragen bij het multidisciplinaire team van de Boomgaard, waarin o.a. verpleegkundigen, psychologen, SO’s, ergotherapeuten, logopedisten en diëtisten zijn betrokken. Daarnaast wordt de Boomgaard ook door andere zorgaanbieders om expertise gevraagd bij complex probleemgedrag. 


Deze webpagina is onderdeel van het Kwaliteitsvenster, waarin Sensire aan de hand van een aantal thema’s verantwoording aflegt over de manier waarop ze de kwaliteit van haar diensten waarborgt.